آيا جهان از عدم خلق شده است يا از وجود(و ماده) و يا ...؟+نسيم مع | بلاگ

آيا جهان از عدم خلق شده است يا از وجود(و ماده) و يا ...؟+نسيم مع

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

امکانات وب


نتيجه تصويري براي خطبه فدکيه


***نسيم معرفت***


پاسخ صديقه طاهره   (سَلامُ اللهِ عَلَيها)  به شُبهه ماديّين در بيان آيت الله العظمي جوادي آملي




به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني اِسراء: حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در جلسه درس اخلاق هفتگي خود که در محل بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد به مناسبت ايام شهادت حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها به بيان نکاتي درباره خطبه فدکيه آن حضرت پرداختند و اظهار داشتند:


حضرت صديقه طاهره (سَلامُ اللهِ عَلَيها) خطبه‌اي به نام فدکيه دارند که داراي دو بخش است؛ بخشي به عنوان خطبه و بخشي به عنوان خطابه که مربوط به استرداد فدک مي‌باشد که البته اين بخش استرداد فدک هم محتواي فراوان قرآني دارد .


اما در بخش خطبه مباحثي مانند عقائد و معارف دين بيان شده است که در اين بخش حضرت به دو شبهه که از سوي بعضي ماديّين درباه معرفت به حضرت حق مطرح شده پاسخ دادند که عينا همين جواب 25 سال بعد در بيان حضرت علي (عَلَيهِ السَّلامُ)  در نهج‌البلاغه هم مطرح شده است.


آيت الله العظمي جوادي آملي در ادامه به بيان شبه ماديّين و پاسخ حضرت صديقه طاهره (سَلامُ اللهِ عَلَيها) به اين شبهه پرداختند و  بيان داشتند: مرحوم کليني در جلد اول کافي، شبهه ماديّين را مطرح مي‌کند و آن شبهه اين است که خدا جهان را از چه چيزي آفريد؟ يا «مِن شَيءِِ» آفريد يا «مِن لا شَيءِِ», اگر خداي سبحان جهان را از يک سلسله موادّ ازلي خلق کرد پس آن ماده‌ها ازلي است و نيازمندي به خالق نيست, اگر «مِن لا شَيءِِ» خلق کرد «لا شَيء» که عدم (عدمِ مَحض) است نمي‌تواند ماده براي چيزي باشد که خدا از عدم , عالََم آفريده باشد .  پس اگر «مِن شَيءِِ» باشد لازمه‌اش ازليّت ماده است و بي‌نيازي از مبدأ, اگر «مِن لا شَيء» باشد که اين محال است چون «لا شَيء» نمي‌تواند ماده باشد، انسان نمي‌تواند از عدم چيزي را به بار بياورد و اين شَيء هم خالي از دو نقيض نيست هر دو نقيض, محذور دارد پس مَعاذ الله خلقتي در کار نيست!


مُعَظَّمُُ لَه خاطر نشان ساختند: حضرت زهرا (سَلامُ اللهِ عَلَيها)  در خطبه فدکيه به اين شبهه پاسخ مي‌دهند، و مي‌فرمايند: اينکه گفتيد اگر خدا جهان را  «مِن شَيءِِ» خلق کرده باشد لازمه‌اش ازليّت ماده است،  اين مطلب  درست است، خدا جهان را «مِن شَيءِِ» خلق نکرد, اما اينکه گفتيد اگر «مِن شَيءِِ» خلق نکرد «مِن لا شَيء» خلق کرد که اين محال است، اين شبهه و اشکال از شماست چون نقيض «مِن شَيءِِ» , «مِن لا شَيء» نيست، نقيض «مِن شَيءِِ» , «لا مِن شَيء» است چون «نَقيضُ کُلِِّ  رَفعُهُ أَو مَرفُوعُُ » نَقيضُ کُلِّ شِئِِ رَفعُهُ , نَقيضُ مِن ألف, مِن لا ألف نيست «لا مِن ألف» است اين خطبه نوراني صديقه کبرا به اين شبهه پاسخ داد و فرمود: «خَلَقَ الأَشياء َلا مِن شَيءِِ » نه «مِن لا شَيء» اين «لا مِن شَيء» يعني چيزي در عالم نبود و خدا «بَديعُ السَّماواتِ وَ الأَرضِ» است ،  نوآور است. خداوند ماده را از چيزي خلق نکرد ،  «لا مِن شَيء» خلق کرد نه «مِن لا شَيء»; زيرا نقيض موجبه مُحَصّله, مُوجِبه مَعدوله نيست، سالبه مُحصّله است، نقيض «مِن شَيء», «مِن لا شَيء» نيست  اين «مِن لا شَيء» مُوجبه مَعدوله است  ، نقيض «مِن شَيء», «لا مِن شَيء» است.


حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در تشريح پاسخ حضرت زهرا (سَلامُ اللهِ عَلَيها) به شبهه دوم اذعان داشتند:


شبهه دومي که حضرت در خطبه فدکيه پاسخ دادند اين است که بالأخره ماده يک صورتي مي‌خواهد, يک نقشه‌اي مي‌خواهد، خداي سبحان اين نقشه را از چه کسي و از چه چيزي گرفته است؟ حضرت فرمود اين ‌طور نيست که خدا الگو و نقشه را از جاي ديگر گرفته باشد، هم ماده نوظهور است و هم صورت نوظهور است, خداست که ماده‌آفرين است, خداست که صورتگر است و بديع است.


ايشان خاطرنشان ساختند: قرآن اصل پيدايش نظام هستي را، به خوبي بيان کرده؛ در جريان خلقت انسان فرمود «من انسان و نظام هستي را با سلامت کامل خلق کردم و مجموعه آسمان و زمين همه به حق خلق شده‌اند، اگر در درون اين فطرت چيز ناحقي ريخته شود اين فطرت حق ساخته، آن موضوع و علم ناحق را که با فطرت ناسازگار است نمي‌پذيرد و پَس مي‌زند مانند دستگاه گوارش بدن که سالم خلق شده‌اند و غذاي مسموم را نمي‌پذيرند».


اين مرجع تقليد ادامه دادند: نظام هستي، ظلم، دروغ و تهمت را نمي‌پذيرد؛ هر کسي ساختار حرکتي او با زمين و آسمان و فطرت مخالف باشد اثري از او در ساختار هستي نمي‌ماند چون نظام آفرينش، باطل را قبول نمي‌کند.


اين مفسر قرآن کريم خاطر نشان ساختند: انسان هر عملي را انجام دهد اگر با فطرت او مغايرت داشته باشد در روز قيامت نه تنها نام عمل نوشته مي شود بلکه خود عمل را  هم مي‌بيند؛ اهل بيت(ع) و قرآن و دين و همه ارزش‌هاي الهي براي تطهير انسان آمده و همه اين موارد به منزله طب است.


ايشان در خصوص بخش دوم خطبه فدکيه بيان داشتند: حضرت در بخش دوم به بيان خطابه پرداخته و فرموده است، اي مردم امنيت و امانت را مديون پدرم و پسر عمم علي (عَلَيهِ السَّلامُ)  هستيد، پدرم امنيت داخلي را با وحدت و امنيت خارجي را با سياست و جنگ نظامي برطرف کرد. قدر اين امنيت، امانت و وحدت را بدانيد بين خود اختلاف نکيند، اگر اختلاف کنيد بدان شما بر شما مسلط مي شوند. اگر پدرم پيامبر خاتم و پسر عمم هم علي مرتضي نبود، امنيت داخلي و خارجي  زير دست و پا له شده بود؛ اگر مواظب نباشيد و در بين خود اختلاف کنيد، اختلاف از دورن رخنه مي کند و وحدت اسلامي را از بين مي برد، همچنانکه اين اتفاق در دوران فرزندان انبياء الهي يعقوب زاده و ابراهيم زاده ها به وقوع پيوست و امپراطوري شرق و غرب بر آنها مسلط شدند.


حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در فراز پاياني فرمايشات خود، در خصوص جايگاه عالمان دين از منظر حضرت زهرا (سَلامُ اللهِ عَلَيها) ابراز داشتند: حضرت زهرا (سَلامُ اللهِ عَلَيها) درباه علما هم بياني دارد که آن را از قرآن بيان کرده و فرموده «عالم دين آن است از مسئله خَوف مِنَ النّار و شَوق اِلَي الجَنَّة بگذرد؛ کسي که از ترس انتقام و شوق رفتن به بهشت، خدا را عبادت مي‌کند، آدم خوبي است و  اهل نجات است؛ اما عالم ديني کسي است که از خَوف مِنَ النّار و وصال بهشت گذشته و به خدا رسيده و همواره خدا را حاضر و شاهد مي بيند، احترام مي‌کند و حرمت صاحب خانه را نگه مي‌دارد و در حريم الهي رفتار ناشايست انجام نمي‌دهد؛ اين خشيت بالاتر از خوف است».


http://www.javadi.esra.ir/web/office/-/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%D9%87-%D8%B7%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%AF%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C


...
نویسنده : بازدید : 14 تاريخ : چهارشنبه 16 فروردين 1396 ساعت: 7:16