- نظريه نصب در باب ولايت فقيه+آيت الله سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهي
- دربحث هاي سياسي سعي کنيم که به مُشترکات توجه کنيم+آيت الله سيد ا
- آياروح ونَفْس يک چيزويک حقيقت است يانه؟+آيت الله سيد اصغر سعادت
- رنجنامه آقاي حسين فدايي ازجهاتي محل اشکال است
- يک حکايت واقعي مربوط بسال هاي دور درقم+تُحَفُ العُقُول
- بحث هاي علمي و سياسي در سايه حفظ احترام متقابل
- گردش روزگاردايم به کام ستمگران نمي چرخد(نابودي اسرائيل)
- رابطه پيشزفت هاي علمي و تَزايُد و اُستُواري ايمانِ بشر
- عيد فطر ، جشن پاکي از گناهان
- پيام تبريک سال نو1403+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي
** معناي کلمه عَصر در سوره (وَالْعَصرِ) +نسيم معرفت
***نسيم معرفت***
** سورة اَلعَصر
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ الْعَصرِ(1) إِنَّ الأِنسانَ لَفِى خُسرٍ(2) إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ(3)
ترجمه:
بنام خداوند بخشنده مهربان
1 -به عصر سوگند،
2 -كه انسان ها همه در زيانند.
3 -مگر كسانى كه ايمان آورده ، و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر را به حق سفارش كرده ، و يكديگر را به شكيبائى و استقامت توصيه نموده اند.
سوره وَالعَصر يکصد و سوّمين سوره قرآن کريم است .اين سوره در مكه نازل شده و داراى 3 آيه است.
** محتوى و فضيلت سوره وَالعَصر
معروف اين است كه اين سوره در مكه نازل شده ، هر چند بعضى احتمال مَدنى بودن آن را نيز داده اند ، عبارات و آيات كوتاه آيات سوره ، و لحن آن ، نيز شاهد مكى بودن آن است.
به هر حال جامعيت اين سوره به حدى است كه به گفته بعضى از مفسران تمام علوم و مقاصد قرآن در اين سوره خلاصه شده است ، و به عبارت ديگر : اين سوره در عين كوتاه بودن برنامه جامع و كاملى براى سعادت انسان تنظيم و ارائه نموده است.
نخست از سوگند پر معنى به عَصر شروع مىشود كه تفسير آن را به زودى خواهيد ديد ، سپس سخن از زيانكار بودن همه انسانها كه در طبيعت زندگى تدريجى نهفته است به ميان مى آورد ، بعد فقط يك گروه را از اين اصل كلى جدا مىكند ، آنها كه داراى برنامه چهار ماده اى زير هستند : 1- ايمان ،2- عمل صالح ، 3- سفارش يكديگر به حق ، 4- و سفارش يكديگر به صبر و اين چهار اصل ، در واقع برنامه هاى اعتقادى و عملى و فردى و اجتماعى اسلام را در برمى گيرد .
** در باره فضيلت تلاوت اين سوره در حديثى از امام صادق (عَلَيهِ السَّلامُ ) مىخوانيم : مَنْ قَرَأَ «وَ الْعَصْرِ» فِي نَوافِلِهِ بَعَثَهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مُشْرِقاً وَجْهُهُ ضاحِکاً سِنُّهُ قَرِيرَةً عَيْنُهُ حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّةَ : هر كس سوره و العصر را در نمازهاى نافله بخواند خداوند او را در قيامت برمى انگيزد در حالى كه صورتش نورانى ، چهره اش خندان و چشمش ( به نعمت هاى الهى ) روشن است ، تا داخل بهشت شود. [ ثَوابُ الأَعمال ص 113.«مَجمعُ البَيان»، جلد 10، صفحه 535.] و معلوم است كه اين همه افتخار و سرور و شادمانى از آنِ كسى است كه اين اصول چهارگانه را در زندگى خود پياده كند ، نه فقط به خواندن قناعت نمايد.
** تنها راه نجات
در ابتداى اين سوره با قسم تازه اى روبرو مى شويم ، مىفرمايد : به عصر سوگند ! ( وَالْعَصرِ).
واژه عَصر در اصل به معنى فشردن است ، و سپس به وقت عصر اطلاق شده ، به خاطر اينكه برنامه ها و كارهاى روزانه در آن پيچيده ، و فشرده مىشود .
سپس اين واژه به معنى مطلقِ زمان و دَوران تاريخ بشر و يا بخشى از زمان ، مانند عصر ظهور اسلام و قيام پيغمبر اكرم (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) ، و امثال آن استعمال شده است ، و لذا در تفسير اين سوگند( وَالْعَصرِ) مفسران احتمالات زيادى گفته اند:
1 -بعضى آن را اشاره به همان وقت عصر مىدانند ، به قرينه اينكه در بعضى ديگر از آيات قرآن به آغازِ روز سوگند ياد شده است مانند وَ الضُّحى ( سوره ضُحى آيه 1 ) - يا - وَ الصُّبحِ اِذا اَسفَرَ ( مدثر - 34).
اين سوگند به خاطر اهميتى است كه اين موقع از روز دارد چرا كه زمان ، زمانِ دگرگونى نظام زندگى و حيات انسانها است ، كارهاى روزانه پايان مىگيرد ، پرندگان و حيوانات به لانه هاى خود بازمى گردند ، خورشيد سر در اُفق مَشرق فرو مىكشد ، و هوا تدريجا رو به تاريكى مىرود .
اين دگرگونى انسان را به قدرت لا يَزال الهى كه بر اين نظام حاكم است متوجه مىسازد ، و در حقيقت نشانه اى از نشانه هاى توحيد و آيتى از آيات پروردگار است كه شايسته سوگند مىباشد.
2 -بعضى ديگر آن را اشاره به سراسر زمان و تاريخ بشريت دانسته اند كه مملوّ از درسهاى عبرت ، و حوادث تكان دهنده و بيدارگر است ، و روى همين جهت آنچنان عظمتى دارد كه شايسته سوگند الهى است .
3 -بعضى روى قسمت خاصى از اين زمان مانند عصر قيام پيغمبر اكرم (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) يا عصر قيام مهدى (عَلَيهِ السَّلامُ ) كه داراى ويژگى و عظمت خاصى در تاريخ بشر بوده و هست انگشت گذارده ، و سوگند را ناظر به آن مىدانند.
4 -بعضى نيز به همان ريشه لغوى اين واژه برگشته ، و سوگند را ناظر به انواع فشارها و مشكلاتى مىدانند كه در طول زندگى انسانها رخ مىدهد ، آنها را از خواب غفلت بيدار مىكند ، به ياد خداوند بزرگ مىاندازد ، و روح استقامت را پرورش مىدهد .
5 -بعضى ديگر آن را اشاره به انسانهاى كامل مىدانند كه عُصاره عالم هستى و جهان آفرينشند.
6 -بالاَخره بعضى آن را ناظر به نماز عصر شمرده اند ، به خاطر اهميت ويژه اى كه در ميان نمازها دارد ، زيرا آنها صلاة وُسطى را كه در قرآن روى آن تاكيد خاصى به عمل آورده نماز عصر مىدانند. [حافِظُوا عَلَي الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطي وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتينَ (سوره بقره آيه 238) ]
با اينكه تفسيرهاى فوق با هم تضادى ندارند و ممكن است همه در معنى آيه جمع باشد و سوگند به تمام اين امور مهم ياد شود ، ولى در ميان آنها از همه مناسب تر همان عصر به معنى زمان و تاريخ بشر است ، چرا كه بارها گفته ايم سوگندهاى قرآن همواره متناسب با مطلبى است كه سوگند به خاطر آن ياد شده ، و مسلم است كه خسران انسانها در زندگى ، نتيجه گذشتنِ زمانِ عمرِ آنها است ، و يا عصرِ قيامِ پيغمبر خاتم (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) به خاطر اينكه برنامه چهار ماده اى ذيل سوره در چنين عصرى نازل گرديده .
از آنچه گفته شد عظمت آيات قرآن و گستردگى مفاهيم آن به خوبى روشن مىشود كه يك كلمه از آن ( يعني وَالْعَصرِ) تا چه حد پُر معنى و شايسته تفسيرهاى عميق و گوناگونى است.
تفسير نمونه ج : 27ص : 289.
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=8673&t=article
** تنظيم و اصلاح و مختصري اضافات : توسط استاد سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي