درمکتب شيطان جزدرس گمراهي و بدبختي نيست+نسيم معرفت

ساخت وبلاگ

نتيجه تصويري براي لأغوينهم اجمعين الا


***نسيم معرفت***


بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ


** لَيسَ فِي مَکتَبِ الشَّيطانِ وَ الهَوَي اِلَّا دَرسُ الضَّلالَةِ وَ الشِّقاوَةِ  و ...  


يَهوِي و يَهبِطُ وَ يَسقُطُ الأنسانُ بِسَبَبِ العِصيانِ وَ الهَوَي النَّفسانِيَّةِ وَ التَّسويلاتِ الشَّيطانِيَّةِ ، اِلَي الدَّرَکاتِ الشَّقاوِيَّةِ وَ المَراتِبِ الرَّدِيَّةِ وَ الدَّنِيَّةِ وَ يَدخُلُ بِذلِکَ فِي تِيهِ الضَّلالَةِ وَ الحَيرانِيَّةِ وَ يِسقُطُ فِي قَعرِ الحَيوانِيَّةِ وَ الحَضيضِ البَهيمِيَّةِ. قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالَي :  وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ ( سورةُ الاأحزاب الآية 179 ) .


اَلنّارُ النَّفسانِيَّةُ ، نارُُ مُشتَعِلَةُُ فِي ضَميرِ الأِنسانِ بِسَبَبِِ مِنَ الأَسبابِ نَحوَ الکِبر و الحسد و الحِقد و البُخل و الحِرص و الطمع و غير ذلک و يَبعُدُ الأنسانُ بهذه الصفاتِ الرذيلة عن الکمالات الأنسانية و التقرب الألهية و جوارِ رحمةِ ربِّ العالمين و مَتَي اشتَدَّت ناريَّةُ نفسانِيَّتِهِ زادت آثامُه و معاصيهِ و تَوَغَّلَ في العصيان و الخَطأ و الضلالة و الغَواية و مَآلُهُ و مَرجَعُهُ الي الخسران العظيم . قوله تعالي :  خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ .  ( سورةُ الحج الآية 11) وَ رُبَما يَحرُمُ من کل خير و کمال و يَرتَکِبُ کُلَّ فعلِِ قبيحِِ و شَرِِّ و يَصيرُ دائما قَرينَ شيطانِِ مَريدِِ و بِئس القَرين. قولُهُ تعالي :وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ ( سورة الزُّخرُف الآية 36) و لَيسَ فِي مَکتَبِ الشَّيطانِ وَ الهَوَي اِلَّا دَرسُ الضَّلالَةِ وَ الشِّقاوَةِ و العداوةِ و البَغاضَةِ  و الشِّقاقِ و النِّفاق وَ الَّنزْغِ و الشَّنَئانِ و الحِقد و الکبر و الحسادة و سوء الظن و الخسرانِ .  و هذه الصفاتُ و الآثارُ المَشؤمةُ مُوجِبةُُ لسقوط الانسان و هلاکَتِهِ . 


وَاعلَم اَنَّ فلاحَ الأنسانِ اَلمُتَوَّجِ وَ المُکَرَّمِ  مِنَ اللهِ تَعالَي بِتاجِ الکَرامَةِ  ، فِي غَلَبةِ نورانِيَّتِهِ علي ناريَّةِ نفسانِيَّتِهِ و (قال رسول الله صلي الله عليه وآله و سلم : اَشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ)   و سعادتُهُ الأبَديّةُ في اطاعَتِهِ لله العزيز الکريم و مِعراجِيَّتُهُ و عُروجُهُ الروحانيةُ و النورانيةُ في جَنب عُبودِيَّتِهِ لله تعالي و رُوِي عَن الصّادق عليه السلام في مِصباحِ الشريعة : ا اَلْعُبودِيَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبوبِيَّةُ   و لِذلک جُعِلَتِ الصلوةُ مِعراجاََ للأنسان وَ اشتُهِرَ فِي الألسِنَةِ هذالکلام من رسول الله (ص) : اَلصَّلوةُ مِعراجُ المُؤمِنِ و جُعِلَتِ الصلوةُ قُرَّةَ عَينِِ لِلرَّسولِ المُکَرَّمِ  (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) .


وَ اعلَم اَنَّ اِبليسَ اَقسَمَ بالله لِأِغواء النّاس و انحرافِهِم و شِقاوَتِهِم و قال الشيطانُ لعنةُ اللهِ عليه في حال العصيان جرئةََ علي اللهِ : قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ * إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ ( سورة ص الآية 82-83)  و رُوِيَ   : اَلنّاسُ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا العالِمُونَ وَ العالِمُونَ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا العامِلُونَ وَ العامِلُونَ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا المُخلِصُونَ وَ المُخلِصُونَ فِي (عَلَي) خَطَرِِ عَظيمِِ ( نُقِلَ هذا الکلام بأشکالِِ مُختلفة في الکُتب کما في مَجموعةِ الورّام عن النبي (ص) و  في مصباح الشريعة عن الصادق (ع) و  نُقِلَ ايضا  في جامع السعادات للمحقق النراقي ره ) . 


يَابنَ آدَمَ لاتَکُن مِمَّن وَطِئَتهُ سَنابِکُ الشَّياطينِ و لاتَکُن مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ فَشَقِيَ وَ وَيلُُ لِمَن کان اِلهُهُ هَواهُ . قَولُهُ تَعالي : أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلي‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلي‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلي‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ ( سورة الجاثية الآية 23)  واعلم ان مَنشأ الخُصومات و النزاعات و التنازعات و المشاجرات و الأنحرافات يکون في نسيان ذکرالله تعالي و منشأه اِستحواذُ الشيطان  علي الأنسان و غلبةُ الهوي عليه و الأشتغالُ و الأتکالُ بغير الله تعالي و کثيرامّا يقول استاذُنا المرحوم آية الله العظمي الشيخ اسماعيل  الصالحي المازندراني في اَثناء الدرس الخارج للأصول و الفقه :


بِکَثرَةِ اشتِغالِنا بِکارِنا   لَيسَ لَنا کارُُ بِکَردِگارِنا


و  في الختام يلزم للأنسان من جهة الأِنتِباه و التَّنَبُّه و الأتِّعاظ مرورُ هذه الآيات في ايامِ الأُسبوعِ  :


** أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلي‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلي‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلي‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ ( سورة الجاثية الآية 23)


** أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَيْهِ وَکيلاً ( سورة الفرقان الآية 43)


** وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ يَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ ( سورة الأعراف  الآية 176)


** فَإِنْ لَمْ يَسْتَجيبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّما يَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَيْرِ هُديً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ .  ( سورة القصص   الآية 50)


** اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ .( سورة المجادله  الآية 19)


** أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْکُمْ يا بَني‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ .( سورة يس   الآية 60)


** وَ قُلْ لِعِبادي يَقُولُوا الَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبيناً . ( سورة الأسراء  الآية 53)


** الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ .( سورة البقره   الآية 268)


و نِعمَ ما قال العارفُ و الشاعر المعروف  الحافظ الشيرازي بالفارسية :


دام سخت است مگر يار شود لطف خدا


ورنه  آدم نبرد  صرفه ز شيطان رجيم


الرّاقمُ للسُّطور : السيداصغر سعادت ميرقديم اللاهيجي


ترجمه : 


در مکتب شيطان و هواي نفس جز درس گمراهي و بدبختي وجود ندارد ...


انسان به سبب نافرماني و عصيان نسبت به خداوند و پيروي از هواي نفس و به واسطه تسويلات و تزيينات شيطاني ، به  پستي هاي شقاوت و بدبختي و مراتب پست و انحطاط حيواني سقوط مي کند و به سبب آن در چاه گمراهي و سرگرداني داخل مي گردد و در قعر حيوانيت و حضيض بَهيميّت سقوط مي نمايد . در سوره اعراف آيه 179 خداوند چنين مي فرمايد :  وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ . به يقين ، گروه بسياري از جن و انس را براي دوزخ آفريديم آنها دلها [ عقلها ] يي دارند که با آن ( انديشه نمي کنند ، و ) نمي فهمند و چشماني که با آن نمي بينند و گوشهايي که با آن نمي شنوند آنها همچون چهارپايانند بلکه گمراهترند  اينان همان غافلانند ( چرا که با داشتن همه گونه امکانات هدايت ، باز هم گمراهند ) !


آتش نفساني ، آتشي است که  به سببي از اسباب مانند کبر و حسد و کينه و بخل و حرص و طمع و ... در درون انسان شعله ور است و بواسطه آن   آدمي از کمالات انساني و تقرب و قرب الهي و از جوار رحمت الهي دور مي گردد و هر اندازه آتش نفساني شدت بگيرد و شعله ور تر گردد گناهان و معاصي انسان افزايش پيدا مي کند و بيشتر در عصيان و معصيت و خطا و گمراهي و ...  فرو مي رود  و عاقبت و سرانجام  و برگشت چنين انساني به سوي خسران و زيان بزرگ است .
خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ . ( به اين ترتيب ) هم دنيا را از دست داده اند ، و هم آخرت را و اين همان خسران و زيان آشکار است!( سوره حج آيه 11 )


و چه بسا آدمي بواسطه آتشفشان نفس و هوي و هوس هاي نفساني و شيطاني از هر خير و کمالي محروم گردد و مرتکب هر کار زشت و بد و شر شود و در نهايت دايما و پيوسته قرين و همدم شيطان رانده شده باشد که او بد همدمي خواهد بود . خداوند در آيه 36 از سوره زُخرُف چنين مي فرمايد :   وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ .و هر کس از ياد خدا روي گردان شود شيطان را به سراغ او ميفرستيم پس همواره قرين اوست!  و نيست در مکتب شيطان و هوي و هوس نفساني مگر درس گمراهي و شقاوت و بدبختي و دشمني و بغض و جدايي و اختلاف و نفاق و دورويي و  فتنه و فتنه انگيزي و خصومت و کينه و کبر و تکبر و حسادت و سوءظن و خسارت و زيان  و اين صفات و آثار شوم موجب سقوط انسان و هلاکتش مي گردد . 


بدان که فلاح و رستگاري انسان که از طرف خداوند به تاج کرامت مکرَّم است ، در غلبه نورانيت او بر نارِيّت نفسانيتش مي باشد و پيامبر اکرم ص فرمود : شجاع ترين مردم کسي است که بر هواي نفسش غلبه نمايد و بدان که  سعادت ابدي انسان در اطاعت و پيروي نسبت به خداوند عزيز و کريم مي باشد و معراجيت و عروج روحاني و  نوراني آدمي در جَنب و کنار عبوديت خداوند متعال است  و در مصباح الشريعه از امام صادق عليه السلام روايت شده که فرمود : الْعُبودِيَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبوبِيَّةُ . و روي اين جهت نماز معراج انسان قرار داده شده است و در بين مردم مسلمان اين کلام و سخن از رسولخدا  ص مشهور است که آن حضرت فرمود :   نماز معراج مؤمن مي باشد و نيز نماز چشم روشني و نور ديدگان پيامبر ص قرار گرفته است .  و بدان که ابليس خبيث قسم خورده  به خدا که بني آدم و مردم را به اغواء و گمراهي و انحراف  بکشاند و آن ملعون که لعنت خدا براو باد در حال عصيان با جسارت به خداوند چنين گفت : قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ * إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ . ( سورة ص الآية 82-83) . گفت: «به عزّتت سوگند ، همه آنان( بني آدم و انسان ها )  را گمراه خواهم کرد ، مگر خاصان از بندگانت را که دل از غير بريدند و براي تو خالص شدند. 


و در روايتي چنين آمده است : اَلنّاسُ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا العالِمُونَ وَ العالِمُونَ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا العامِلُونَ وَ العامِلُونَ کُلُّهُم هالِکُونَ اِلَّا المُخلِصُونَ وَ المُخلِصُونَ فِي ( عَلَي) خَطَرِِ عَظيمِِ  . : يعني مردم همه  در هلاکتند مگر   عالمان و اهل علم  ، و علماء نيز در هلاکتند مگر آنها که‌ عامِل و اهل عمل هستند و عاملان نيز درهلاکتند مگر آنها که مُخلِص هستند  ، و مُخلِصان  نيز تازه در خطر عظيم وبزرگ مي باشند  . ( اين سخن به اشکال مختلفه نقل شده است چنانکه در مجموعه ورّام از پيامبر ص و در مصباح الشريعه از امام صادق نقل شده است و همچنين اين کلام در جامع السعادات محقق نراقي نيز آمده است )  


اي فرزند آدم از کساني مباش که  سُم هاي شياطين او را پامال و خُرد کرده باشد و نيز از کساني مباش که پيروي هوي و هوس خويش کرده و نگون بخت و نگونسار و بدبخت شده است. خداوند متعال در سوره جاثيه آيه 23 چنين فرمود : أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلي‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلي‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلي‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ ( سورة الجاثية الآية 23) . پس آيا ديدى آن کسى را که معبود خويش را هواى خود قرار داده و با اين که حق را شناخته است خدا او را در بيراهه گذارده و بر گوش و دلش مهر نهاده و بر چشمش پرده افکنده است ؟ با اين وصف، پس از خدا چه کسى او را به راه خواهد آورد ؟ آيا درباره اين گونه افراد نمى انديشيد تا پند گيريد ؟ و واي به حال کسي که اِله او هوي و هوسش باشد .  و بدان که سر منشأ خصومت ها و نزاع ها و تنازعات و مشاجرات و اختلافات و انحرافات در فراموش کردنِ ذکر و ياد خداوند متعال است و منشأ و ريشه اين نسيان نيز تسلط شيطان و غلبه هوي و هوس بر انسان و اشتغال و اتّکال آدمي به غير خدا است و بارها استاد ما مرحوم آية الله العظمي  شيخ اسماعيل صالحي مازندراني در خلال درس خارج اصول و فقه   اين شعر را  مي خواند  :   بِکَثرَةِ اشتِغالِنا بِکارِنا  لَيسَ لَنا کارُُ بِکَردِگارِنا  يعني
يعني آنقدر با کارهاي گوناگون مشغوليم که ديگر کاري به کردگار وآفريدگار مان  نداريم!!!


و در پايان لازم است که انسان در طول ايام هفته جهت  بيداري و تنبه و پندپذيري اين آيات را مرور نمايد :


** أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلي‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلي‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلي‏ بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْديهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ ( سورة الجاثية الآية 23)


پس آيا ديدى آن کسى را که معبود خويش را هواى خود قرار داده و با اين که حق را شناخته است خدا او را در بيراهه گذارده و بر گوش و دلش مهر نهاده و بر چشمش پرده افکنده است ؟ با اين وصف، پس از خدا چه کسى او را به راه خواهد آورد ؟ آيا درباره اين گونه افراد نمى انديشيد تا پند گيريد ؟


** أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَيْهِ وَکيلاً ( سورة الفرقان الآية 43)


** وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ يَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَکَّرُونَ ( سورة الأعراف  الآية 176)


** فَإِنْ لَمْ يَسْتَجيبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّما يَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَيْرِ هُديً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ .  ( سورة القصص   الآية 50)


** اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ .( سورة المجادله  الآية 19)


** أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْکُمْ يا بَني‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ .( سورة يس   الآية 60)


** وَ قُلْ لِعِبادي يَقُولُوا الَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبيناً . ( سورة الأسراء  الآية 53)


** الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ .( سورة البقره   الآية 268)


وچه زيبا گفت عارف و شاعر شهير و نامدار حافظ شيرازي :


دام سخت است مگر يار شود لطف خدا


ورنه  آدم نبرد  صرفه ز شيطان رجيم


نويسنده متن : سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي


الراقم للسطور : السيداصغر سعادت ميرقديم اللاهيجي


 



(انواع آيت الله؟!)نوشته ر...
ما را در سایت (انواع آيت الله؟!)نوشته ر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2nasimemarefata بازدید : 180 تاريخ : پنجشنبه 31 فروردين 1396 ساعت: 0:45