باريک بيني هاي مضروتفرقه افکنانه و وحدت شکن+نسيم معرفت | بلاگ

باريک بيني هاي مضروتفرقه افکنانه و وحدت شکن+نسيم معرفت

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

امکانات وب

 


رهبر معظم انقلاب اسلامي و آيت الله هاشمي رفسنجاني


نتيجه تصويري براي واعتصموا بحبل الله


***نسيم معرفت***


به نام خدا

باريک بيني هاي مضر و تفرقه افکنانه و وحدت شکن

برخي باريک بيني هاي مُغرضانه در رابطه با پيام تسليت مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي در رحلت آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني و نيز نوع و کيفيت نماز ميتِ «مُعظَّمُُ لَه» براي آن مرحوم  نه تنها سود و نفعي براي اسلام و مسلمين و مردم و نظام و انقلاب ندارد بلکه چه بسا موجب تفرقه و اختلاف و صدمه به وحدت بين مردم و ملت و سببِ ناخرسنديِ مقام معظَّم رهبري و مراجع بزرگوار و دلسوزان نظام و انقلاب باشد . آن چيزي که  عقلاََ و منطقاََ و شرعا واجب و لازم است که باريک بيني و موشکافي شود در رابطه با حفظ وحدت و مقابله با نقشه هاي شوم دشمنان اسلام و انقلاب و نحوه تحقق شعاير الهي و ارزش هاي ديني و انقلابي در جامعه و نيز خدمت به مردم بويژه محرومين و مستضعفين  مي باشد. جاي بسي تاسف است که عده اي مُغرضانه و يا جاهلانه و چه بسا با عنوان انقلابي گري و دفاع از رهبري عزيز و مانند آن عوض آنکه  مُروِّجِ اتحاد و همدلي باشند مدام با نوشتار و کلمات مُغرضانه  و يا جاهلانه شان بر  طبل افتراق و تفرقه  و نزاع مي کوبند ؟!!. اين نوع برداشت هاي انحرافي و جاهلانه چه دردي از اسلام و مسلمين و نظام و مردم عزيز ما را دوا مي کند ؟!! چرا عده اي با مطالب بي اساس مي خواهند اين وحدت ملي بوجود آمده ( که تجلي آن در تشييع جنازه پيکر پاک آيت الله هاشمي رفسنجاني
و نماز ميت رهبري عزيز بر آن مرحوم بود ) را از بين ببرند ؟! چرا برخي عادت کرده اند که هنجار شکني کنند ؟! چرا برخي ها بجاي آنکه براساس دين و قرآن و تعليمات اهل بيت(عليهم السلام)  منادي وحدت و اتحاد و همدلي باشند با رفتار و گفتار و نوشتارشان به اختلافات و تنازعات زيان آور دامن مي زنند ؟!! آيا آنها هيچ انديشه کرده اند که چه آثار و تَبَعات  مفاسد شومي از کارهاي اختلاف انگيزشان در جامعه بوجود مي آيد ؟!! آيا آنها نمي دانند که دامن زدن به اختلافات و نزاع ها جز دشمني و خصومت و تهمت و افتراء و جدايي دلهاي برادران ديني و انقلابي و سودجويي دشمنان اسلام و انقلاب هيچ ثمره اي ندارد ؟!!  حضرت اميرالمؤمنين ( عليه السلام) در خطبه 85 از نهج البلاغه فيض الاسلام در باره پرهيز از دشمني ها چنين مي فرمايد : ... وَ لاَ تَبَاغَضُوا فَإِنَّهَا اَلْحَالِقَةُ يعني با هم دشمني نکنيد که بَغضاء و عداوت و دشمني ، تراشنده و نابود کننده اُخُوّت ديني و اتحاد و همدلي و از بين برنده  خيرات و برکات است . مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني شخصيتي است که صدها فقيه و عالِم وارسته و صالح  گواهي بر خوبي و فضايل او داده اند و ميليون ها مسلمان پاي تشييع جنازه اش شرکت کرده اند .  برداشت هاي انحرافي و تفرقه افکنانه از پيام تسليت مقام معظم رهبري و  نيز نوع و کيفيت نماز ميتِ «مُعظَّمُُ لَه» بر آن مرحوم ، چه پيام و مفهومي جز تفرقه و اختلاف و.... مي تواند داشته باشد ؟!!  آيت الله هاشمي  رکن انقلاب بود و تا آخرين لحظه زندگاني خود  از نظام و ولايت فقيه و رهبري و وحدت و اتحاد در جامعه حمايت و پشتيباني کرده است و بهترين گواه بر جايگاه و منزلت اين شخصيت بزرگ و مظلوم ، پيام تسليت مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي براي رحلت جانگداز هاشمي مي باشد که در بخشي از پيام تاريخي چنين آمده است : ...با فقدان هاشمي اينجانب هيچ شخصيت ديگري را نمي‌شناسم که تجربه‌اي مشترک و چنين درازمدت را با او در نشيب و فرازهاي اين دوران تاريخ‌ساز به ياد داشته باشم....


آري مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني با بهرمندي از تعاليم قرآن کريم و اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) در برابر همه تهمت ها و بي مهري ها صبر و شکيبايي نمود تا ارزش هاي اسلام و انقلاب پايدار بماند. او تهمت ها و افتراها را به جان خريد تا انقلاب و رهبري آسيب نبيند . ...  او از جهت مظلوميت ،  بهشتي دوم است که در بهشت قرين هم هستند (ان شاء الله )....
مي گويند که مرحوم ملا محسن فيض کاشاني از نظر فقهي قايل  به عدم انفعال آب قليل بواسطه متنجس بوده که اين مساله باعث شد که عده اي از هم لباسي هاي مغرض يا جاهل همه جا مطرح کردند که فيض کاشاني (استغفرالله) خودش و لباسش و لوازم خانه اش همه اش نجس است و حتي به مردم گفتند که پشت سرش نماز هم نخوانند چرا که او قايل به عدم انفعال آب قليل با شي متنجس است....؟!! واز اين هم بالاتر اينکه به او عنوان(الشيخ المجوسي) دادند...
خدايي اگر بنده در زمان مرحوم فيض کاشاني بودم به لطف و عنايت الهي پشت سرش نماز مي خوندم!!!  شما چطور ؟!!!
شبيه اين قضيه براي مرحوم ميرزاجواد آقاي ملکي تبريزي هم رخ داد چون ايشون هم قايل به عدم انفعال آب قليل بواسطه شي متنجس بودند و کتاب مفاتيح الشرايع مرحوم فيض کاشاني را تدريس مي کرد.....


بياييم همه با هم به اين آيه شريفه از قرآن کريم پايبند باشيم که همه را از راه تمسک بحبل الله دعوت به اتحاد و وحدت و پرهيز از اختلاف و تفرقه مي نمايد :
 
وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا  وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلى شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها  كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ .
و همگي به ريسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسيله وحدت‌]، چنگ زنيد، و پراکنده نشويد! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به ياد آريد که چگونه دشمن يکديگر بوديد، و او ميان دلهاي شما، الفت ايجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شديد! و شما بر لبِ حفره‌اي از آتش بوديد، خدا شما را از آن نجات داد؛ اين چنين، خداوند آيات خود را براي شما آشکار مي‌سازد؛ شايد پذيراي هدايت شويد.



سوره مبارکه آل عمران آيه 103




تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.....


 


سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي


 


*************************************************


 


نتيجه تصويري براي نماز ميت رهبري براي هاشمي


***نسيم معرفت***


به نام خدا

در فرازي از ذکرها و  دعاهاي نماز ميت چنين آمده است :



. اَللهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ اِلاّ خَيْراً ...

سوال :

مراد از اين کلمه  خير در عبارت بالا چيست؟

 پاسخ :

**نظر حضرت آيت الله محمد تقي بهجت فومني :
 مراد از خير، ايمان به خدا و پيامبر ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ  است

**نظر حضرت آيت الله مکارم شيرازي :
  مراد از «خير» در آن جمله ايمان به معناي شيعه بودن است

@@@@@@@@@

چند سوال در باره کلمه خير در دعاي نماز ميت  :

آيا مراد از خير در آن عبارت ، خير مطلق است ؟

آيا مراد از آن ، خير نسبي در برابر شر نسبي است ؟

آيا مراد از خير ، وجود کامل علي الاطلاق است در برابر وجود ناقص ؟
آيا مراد از آن ، خير به معناي مطلق عمل خير در برابر  مطلق عمل بد( «ذنب» و «اثم»، و معصيت و «سيئه»، و « خطيئه» با معاني خاصي که دارند) است؟

آيا مراد از خير ، عمل خير نسبي در برابر عمل بد نسبي است؟
آيا مراد از خير ، به معناي  اعتقاد و عقيده درست و صحيح به نحو شناخت و معرفت کامل است ؟ يا اينکه مراد از خير ،  اعتقاد و عقيده صحيح( به نحو شناخت در حد امکان و لازم ) است ؟ مثل اعتقاد به خدا و اسلام و دين و قرآن و اعتقاد به رسالت پيامبر ص و اعتقاد به ولايت و عصمت ائمه (عليهم السلام)


آيا مراد از خير ، شيعه بودن است ؟


آيا مراد از خير ،  ايمان به خداوند  و پيامبر (ص)  است ؟

آيا مراد از خير ، نيت پاک است در برابر نيت ناپاک ؟

پاسخ :

مسلما و يقينا مراد از خير در آن عبارت ، خير مطلق و وجود مطلق و علي الاطلاق نيست. خير مطلق  من جميع الجهات و وجود مطلق و کامل  خداوند تبارک و تعالي است و هر موجودي به غير از خداوند خير نسبي و وجود نسبي و ناقص دارد .  البته در بحث هاي فلسفي ثابت شده است که شر مطلق  وجود خارجي ندارد و اساسا شر مطلق ، عدم محض است و عدم محض هيچگاه  بهره اي و سهمي از وجود ندارد و آنچه از شرور در عالم است همه اش  شرور نسبي است نه شر مطلق.
شاعر نامدار جلال الدين رومي در ا ين باره چنين مي گويد :
پس بد مطلق نباشد در جهان
بد به نسبت باشد، اين راهم بدان
زهر مار آن مار را باشد حيات
نسبتش با آدمي باشد ممات

ونيز مراد از خير ، مطلق عمل خير نيست به اين معنا که همه اعمال و رفتارش( ميت )  خير باشد چون  مطلق عمل خير در باره معصومين عليهم السلام بخصوص چهارده معصوم عليهم السلام  قابل تصور است. حضرات معصومين ع  همه اعمال و رفتارشان و مطلق کارهايشان  خير بوده است  ولي غير از معصومين ع  اينچنين نمي باشند که مطلق اعمالشان و همه کارهايشان خير باشد.

همچنين مراد از خير به معناي عقيده صحيح به نحو معرفت کامل نمي تواند در مورد همه افراد صادق باشد . در مورد مسايل عقيدتي و معرفتي ، حضرات معصومين ع از همه مردم گوي سبقت را ربوده اند و هيچکس به مقام معرفتي و اعتقادي آن ها نمي رسند و بقيه مردم از نظر درک معرفتي و اعتقادي در حد طاقت و توان و امکان و ظرفيت خود هستند .

به نظر بنده  در نهايت مي توان گفت که مراد از خير در دعاي نماز ميت  براي عموم مردم  بجز حضرات معصومين (عليهم السلام ) و برخي از کُمّلين و اوتاد  ، به معناي عمل خير نسبي و اعتقاد و عقيده صحيح (به نحو معرفت و شناخت و ايمان در حد لزوم و توان ) و نيت پاک نسبي مي باشد ....

باتوجه به مطالب مذکوره،  کلمه خير در دعاي نماز ميت ممکن است معاني و يا مرادهاي مختلفي داشته باشد که طبق برخي معاني  گفتن آن حتي براي  ميت فاسق مسلمان و شيعه بلااشکال است و دروغي در کار نيست تا چه رسد به کسي(مثل مرحوم آيت الله رفسنجاني ) که صدها فقيه و عالمِ مؤمن و صالح براي او گواهي به خوبي و خير و .... داده باشند ....
و اصل در اسلام بر باريک بيني بر اعمال و رفتار ميت توسط ديگران  نيست مگر موارد خاص که عقلا و شرعا  دليل خاص خود را دارد.....   (دقت شود)
اينکه مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي چرا در نماز ميت مرحوم آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني آن عبارت مذکوره را نخواندند احتمال دارد که به مبناي فقهي ايشان برگردد و يا اينکه چون التهابات سياسي در جامعه حاکم بوده و موافق و مخالف درباره چيزي(کلمه خير) که معاني مختلفي دارد و تفسيرهاي گوناگون شود لذا آن را نخواندند نه اينکه خواندن آن عبارت مساوي با دروغ و کذب باشد ......!!

بطور خلاصه عرض مي شود که کلمه خير در عبارت دعاي نماز ميت به معاني و مراد و مقصود هاي زير ممکن است بکار رود :

1-خير يعني شيعه بودن
2-خير يعني معتقد و مؤمن به  خدا و اسلام و پيامبر ص و ايمه (عليهم السلام) 
3-خير يعني مومن به خدا و مسلمان فقط
4- خير به معناي اعتقاد ومعرفت نسبي در حد لزوم و توان و به معناي عمل خير نسبي و مانند آن


5-

سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي

21 دي 1395 ه.ش


***********************************************



فقهاي شيعه درباره نماز ميت و چگونگي اقامه آن مي‌گويند:
1. نماز خواندن بر ميّت مسلمان يا بچه‌اى که محکوم به اسلام است[1] و شش سال او تمام شده باشد واجب است.[2]
2. نماز ميّت پنج تکبير دارد که بين هر تکبير ذکري به کيفيت زير بيان مي شود:
بعد از نيت و گفتن تکبير اول بگويد: «اشْهَدُ انْ لا اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ»
بعد از تکبير دوم بگويد: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
بعد از تکبير سوم بگويد: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ»
بعد از تکبير چهارم اگر ميّت مرد است بگويد: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا الْمَيِّتِ» و اگر زن است بگويد: «اللّ?هُمَّ اغْفِرْ لِهذِهِ الْمَيِّتِ» و بعد تکبير پنجم را بگويد، که با گفتن آن نماز به پايان مي رسد. 
آنچه ذکر شد در انجام نماز ميت کافي است، اما بهتر است اين نماز با اذکار بيشتر و به کيفيت زير اقامه گردد:
بعد از تکبير اول بگويد: «اشْهَدُ انْ لا اِلهَ اِلَّا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ وَ اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ارْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشيراً وَ نذِيراً بَيْنَ يَدَىِ السَّاعَهِ  
بعد از تکبير دوم بگويد: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ کَافْضَلِ ما صَلَّيْتَ وَ بارَکْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلى ابْراهِيمَ وَ آلِ اِبراهيمَ انَّکَ حَميدٌ مَجيدٌ وَ صَلِّ عَلى جَميِع الاَنْبياءِ وَ الْمُرسَلينَ (وَ الشُّهَداءِ وَ الصِّدِّيقينَ وَ جَميِع عِبادِ اللّهِ الصّالِحينَ» 
بعد از تکبير سوم بگويد: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ وَ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسلِماتِ ،  اَلْاَحْياءِ مِنْهُمْ وَ الْاَمْواتِ تابِعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ بِالخَيْراتِ انَّکَ مُجيبُ الدَّعَواتِ انَّکَ عَلي کُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ».



بعد از تکبير چهارم اگر ميّت مرد است بگويد: «اللّهُمَّ اِنَّ هَذا عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ امَتِکَ نَزَلَ بِکَ وَ انْتَ خَيْرُ مَنْزولٍ بِهِ ،  اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْهُ الّا خَيْراً وَ انْتَ اعْلَمُ بِهِ مِنّا اللّهُمَّ انْ کانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِى احسانِهِ وَ انْ کان مُسِيئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَ اغْفِرْ لَهُ اللّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَکَ فى اعْلى عِلِّيّينَ وَ اخْلُفْ عَلى اهْلِهِ فِى الْغابِرِينَ وَ ارْحَمْهُ بِرَحْمَتِکَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمينَ» و بعد تکبير پنجم را بگويد، ولى اگر ميّت زن است بعد از تکبير چهارم بگويد: «اللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ امَتُکَ و ابْنَهُ عَبْدِکَ وَ ابْنَهُ امَتِکَ نَزَلَتْ بِکَ وَ انْتَ خَيْرُ مَنْزُولٍ بِهِ اللّهُمَّ انَّا لا نَعْلَمُ مِنها الّا خَيْراً وَ انْتَ اعْلَمُ بِهَا مِنَّا اللّهُمَّ انْ کانَتْ مُحْسِنَهً فَزِدْ فِى احسانِها و انْ کانَتْ مُسِيئهً فَتَجاوَزْ عَنْها وَ اغْفِرْ لَها اللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَکَ فِى اعْلى عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلى اهْلِها فى الْغابِرينَ وَ ارْحَمْها بِرَحْمَتِکَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمينَ».[3]
خاطر نشان مي‌شود، اگر ميّت از روي عمد يا فراموشى يا به جهت عذرى، بدون نماز دفن شود و يا بعد از دفن معلوم شود، نمازى که بر او خوانده شده باطل بوده، بايد نماز بر قبرش خوانده شود و اين وجوب تا زماني است که جسد او از هم نپاشيده باشد. [4]


 


 


آيت الله العظمي عبدالله جوادي آملي در پي رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني پيام تسليتي منتشر کرد که متن آن به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين

انا لله و انا اليه راجعون

ارتحال استوانه انقلاب اسلامي، صحابي صالح و صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امين امت حضرت آيت آلله هاشمي رفسنجاني را به محضر مبارک بقيه الله ارواح مَن سِواهُ فِداهُ، رهبر محترم، ملت بزرگ ايران و خاندان شريف آن رحيل محبوب تسليت عرض مي نماييم. 

بهترين ابراز همدردي در اين سانحه سنگين ملي و رخداد توان فرسا حفظ نظام اسلامي، تقويت ارکان و حرکت در مدار پيام رهبري است. اميد آن که رنج مدبّرانه و کوشش خالصانه بيش از نيم قرن آن عزيز جهت احياي مآثر قرآن کريم و آثار دوده طه و ياسين (عَلَيهِم اَفضلُ صَلَواتُ المُصَلِّين) ره توشه خوبي براي لقاي خداي سبحان باشد. رَحمَتُ اللهِ عَلَيهِ يَومَ وُلِدَ وَ يَومَ ماتَ وَ يَومَ يُبعَثُ حَيّا 

19دي 1395

جوادي آملي

*******************************************


حضرت آيت الله امامي کاشاني :عظمت تشييع پيکر آيت الله هاشمي رفسنجاني نشانگر وحدت ملي بود


تهران- ايرنا- خطيب جمعه تهران، عظمت تشييع پيکر آيت الله هاشمي رفسنجاني را نشان دهنده وحدت ملي دانست و گفت: تمام آحاد افرادي که در اين مراسم آمده بودند، حامي انقلاب و رکن انقلاب اسلامي را تشييع و احترام کردند.



به گزارش خبرنگار ايرنا، آيت‌الله محمد امامي کاشاني در خطبه دوم نماز جمعه تهران، حادثه سنگين و غمبار رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني، رکن انقلاب اسلامي را به محضر امام عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامي، مراجع معظم، حوزه هاي علميه، مردم قدرشناس و وقت شناس ايران و بيت ايشان تسليت گفت.
وي با اشاره به اينکه صحبت هاي خود در خطبه دوم نماز جمعه را در دو بخش "مرور جنبه هاي فرهنگي شخصيت آيت الله هاشمي" و "مراسم تشييع جنازه رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام" ارائه خواهد کرد، ادامه داد: اين روزها پيرامون شخصيت جناب آقاي هاشمي، سخن زياد گفته شده و پيام هاي مراجع معظم مخصوصا پيام پرمحتوا و پرمهر و سراسر عاطفه و علاقه رهبر معظم انقلاب، مويد عظمت شخصيت ايشان است.
امامي کاشاني خاطرنشان کرد: درخصوص ابعاد مختلف انقلابي و سياسي آيت الله هاشمي، سخنان بسياري بيان شده است و من اينجا درنظر دارم قدري درباره تفکر فرهنگي ايشان صحبت کنم.
وي به ايام تحصيل خود و مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني در مدرسه آيت الله حجت در سالهاي 1336 و 1337 اشاره کرد و گفت: يکي از آن روزها مرحوم هاشمي به من گفت بايد به فکر جوانها باشيم و اين نسل را روشن کنيم و اين کار با يک حرکت علمي و فرهنگي ميسر مي شود و در اين ميان از دکتر شهيد باهنر هم نام برد.
امامي کاشاني يادآور شد: ما با هم قرار گذاشتيم که يک حرکت فرهنگي داشته باشيم و مجله اي به نام مکتب تشيع تاسيس کنيم و من هم دو مقاله به اين مجله دادم و مرحوم هاشمي از همان روزها، که 23 يا 24 سال داشت به فکر توجه مردم و نسل جوان به اسلام واقعي و حقيقت اسلام و مخصوصا توجه به قرآن و محتواي قرآن کريم بود.
خطيب جمعه تهران ادامه داد: از همين رو، وقتي آقاي هاشمي در خفقان شديد سال 1353 به زندان افتاد با توجه به اينکه روند محاکمه نشان مي داد دوران زندانش طولاني خواهد بود، به فکر نوشتن تفسير قرآن افتاد و نقل کرده که تمام دلخوشي اش در زير شکنجه ها، انديشيدن به نوشتن تفسير قرآن بود.
وي به نقل از خاطرات مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: آقاي هاشمي مي گفت پس از اينکه در زندان، قرآن و کاغذ و قلم خواستم و هيچکدام را به من ندادند، در ذهن خودم آيات و عناوين را منظم مي کردم تا اينکه دوران محاکمه تمام شد و مرا به زندان اوين بردند که مرحوم آيت الله طالقاني، آيت الله مهدوي کني و مرحوم انواري هم آنجا بودند و قرآن گرفتم و شروع کردم به نوشتن، درحاليکه دوستان مي گفتند نوشته هاي قرآني را از تو خواهند گرفت و به خطرات آن هم واقف بودم؛ هروقت همسرم به ديدارم مي آمد نوشته هايم را به او مي دادم و او زير چادرش آنها را خارج مي کرد.
امامي کاشاني افزود: اين کليدواژه ها و نوشته ها را بعد از انقلاب به برخي طلبه هاي جوان دادند که الان به صورت تفسير راهنماي قران منتشر شده است و مرحوم هاشمي همواره تفکر قرآني براي روشن کردن جامعه داشتند.
وي با قرائت بخش هايي از نامه 31 اميرالمومنين علي بن ابيطالب (ع) خطاب به فرزندش امام حسن مجتبي (ع) گفت: حضرت علي در اين نامه خطاب به فرزندش ولي در واقع خطاب به همه مسلمانان مي گويد فرزندم همواره غم ها و غصه ها را با دو عامل "صبر محکم و بدون خلل" و يکي "حسن يقين و باور به خدا" از خود دور کن و اين دو اصل، آن چيزي است که آقاي هاشمي با تمسک به آنها توانست زندانها را تحمل کند و ياري ها به انقلاب برساند.
امامي کاشاني تصريح کرد: همين باور محکم و صبر قوي بود که هم در دوران زندان و هم در سختي هاي ميدان سياست به کمک آيت الله هاشمي آمد و او که به اسلام، انقلاب و کشور باور داشت و استکبار و استعمار مسلط بر کشور را مي شناخت، بر اين باور بود که عزت در سايه اسلام و کمک کردن به امام راحل است.
خطيب جمعه تهران در فصل دوم سخنان خود ضمن تاييد سخنان "محسن رضايي" دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه امروز تهران درباره عظمت تشييع جنازه آيت الله هاشمي رفسنجاني، اظهار داشت: حضور آحاد مردم در تشييع پيکر آقاي هاشمي، بدون شک تشييع حامي و رکن انقلاب و در واقع، احترام به انقلاب اسلامي بود.
وي خطاب به مردم حاضر در آيين تشييع پيکر مرحوم آيت الله هاشمي گفت: درود و آفرين برشما که اينچنين قدرشناس و وقت شناس هستيد و حقيقت اين است که اين مراسم تشييع، احترام به اسلام، بنيانگذار انقلاب اسلامي، انبيا و اوصيا، اهل بيت پيغمبر، شهدا و انقلابي است که قرار است به دست رهبر عزيزمان به امام عصر (عج) سپرده شود.
امامي کاشاني ضمن تاکيد بر ضرورت حفظ وحدت تبلور يافته در مراسم تشييع پيکر آيت الله هاشمي، گفت: بايد بدون توجه به خناس ها، اين وحدت را حفظ کنيم چراکه در داخل کشور، کساني دشمن انقلاب هستند و بيرون کشور هم دشمنان زيادي دورادور ايران را گرفته اند.
....            ...         ...
خطيب جمعه تهران به فرمايش رهبر معظم انقلاب در وصف ويژگي هاي آيت الله هاشمي رفسنجاني مبني بر هوش وافر آن مرحوم اشاره کرد و گفت: همين هوش وافر بود که در دوران هاي مختلف، نتوانست آقاي هاشمي را از رهبر معظم و عزيزمان جدا کند و تا آخر هم رهبر ما ايشان را به عنوان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب کردند و در دوران جنگ تحميلي هم با هماهنگي رييس جمهوري از طرف امام راحل (ره) به عنوان فرمانده کل قوا منصوب شدند.
وي به توطئه هاي دشمنان مبني بر تفرقه افکني در کشور اشاره و تاکيد کرد: امروز کشور به وحدتي که در تشييع جنازه آقاي هاشمي بود احتياج دارد و اين مايه ياس و نابودي دشمنان و ارتقاي جمهوري اسلامي است وقتي که ببينند محور جمهوري اسلامي ايران بر فردي به نام ولي فقيه است.
عضو مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: به تمام کساني که در تشييع جنازه آمدند عرض مي کنم نظام، محور لازم دارد و اين محور در زمان غيبت امام عصر (عج)، ولي فقيه عادل و مجتهد، پارسا، جهان بين و دشمن شناس است که مصالح کشور را مي شناسد و خود را فداي مصالح کشور مي کند و اين محور موجب تداوم عزت و ارتقاي کشور خواهد بود.

http://www.irna.ir/fa/News/82385088/

*****************************************




** انقلاب به سادگي به دست نيامد
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به در پيش بودن دهه فجر اظهار داشت: ما بايد دوران ذلت پادشاهي پهلوي پدر و پسر را به ياد داشته باشيم زيرا در آن زمان کسي جرات نداشت احکام امام خميني (ره) را نقل کند و دوران سختي بود.
وي افزود: پهلوي پدر، ايران را کشور ننگيني کرد و پهلوي پسر نيز همه آزادگان را زندان کرد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: «همين بردار عزيز ما، آقاي هاشمي رفسنجاني رحمت الله عليه، چقدر شکنجه شد و چه زندان رفت؛ يادم هست که از زندان بيرون آمده بود که به وي گفتم يک مقدار شرح حالت را بگو، گفت چه بگويم؛ گفتم بالاخره يک کلمه بگو؛ گفت در کلمه اين است که يک شب من را از اول شب تا صبح پيوسته زدند؛ گفتم با چه مي زندند، گفت با کابل؛ گفتم داد هم مي زدي؟ گفت، فرياد مي زدم و بي هوش مي شدم و به من قطره اي مي دادند به هوشم مي آوردند و بازهم دوباره شلاقم مي زندند.»
وي ادامه داد: انقلاب به سادگي به دست نيامده و شهداي زيادي داديم و بسياري زير اين شکنجه ها شهيد شدند و امانتي است که به دست ما سپردند.

  
http://www.ghatreh.com/news/nn35781557/%D8%AE%D8%B7%DB%8C%D8%A8-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%DB%8C%D9%85

******************************************


http://www.ghatreh.com/news/nn35498264/%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA


...
نویسنده : بازدید : 15 تاريخ : جمعه 29 بهمن 1395 ساعت: 20:53